שירותי ענן הפכו לפופולאריים מאד בישראל בשנים האחרונות. למרות השימוש ההולך וגובר בשירותים מהצד הפרטי והצד העסקי, נראה כי הצד הפרטי מוביל, ורוב המשתמשים בתוכנות הענן למיניהן נמצאים בבית, מול המחשב האישי שלהם. עסקים רבים אינם מודעים ליכולות הגבוהות של שירותי הענן והן יוצאות נפסדות בתחומים רבים. מדוע כדאי לעסקים קטנים לעשות שימוש בשירות זה?
שירותי ענן
החברות הישראליות המשמעותיות שעשו את השינוי למחשוב ענן הן בעיקר חברות גדולות. לדוגמה, חברות ממשלתיות (הממשלה עצמה וכל אתריה יושבים על עננים, החומרים מגובים בענן והשרתים של אתרי הממשלה הם בשרתים וירטואליים), התעשייה האווירית, אתר צבא ההגנה לישראל, בנקים גדולים, חברות ביטוח גדולות ועוד. דוגמה ברורה לשירותי ענן יכולה להיות מעבר לשימוש בדוא"ל חינמי באופן גורף עבור כל החברה, לדוגמה, ג'ימייל. ברגע שחברה מסחרית מוותרת על הסיומת הייחודית לה בכתובת הדו"אל ועוברת למייל חינמי בין לאומי של חברה כמו גוגל, זה סממן עבור הלקוח כי המידע עבר להיות מאוחסן בשרת וירטואלי וענן. חברות קטנות יכולות גם הן להרוויח ממעבר לענן, אך הנתונים הסטטיסטיים מראים כי רוב העסקים הקטנים עוד מהססים.
לאיזה עסקים קטנים כדאי לעבור לשירותי ענן?
כל העסקים הקטנים שיש להם מידע מתחלף, דינאמי ומתעדכן על בסיס יומי או שהשירותים שלהם נצרכים על בסיס יומי ומשתנים לעיתים תכופות, צריכים לשקול לעבור לשירותי ענן. אם למשל, העסק עובד על 'פיקים', כלומר שיאים עונתיים או שיאים חד או דו שנתיים (ושאר השנה חלשה יותר מבחינת העסק), כדאי לחברה להעביר את המידע שלה לענן. עוד דבר חשוב הוא ממשק עם הלקוח; אם החברה עוסקת בשירות לקוחות אינטנסיבי (בדרך כלל הולך בד בבד עם "'שירותים שנצרכים על בסיס יומי" כאמור לעיל), שירות ענן יכול להקל את האינטראקציה עם הלקוחות, שיקבלו גישה לענן ויוכלו להוריד חומרים לבד, במקום לחכות למענה אנושי. זה גם חוסך כסף בכוח אדם וגם הופך את הלקוחות לעצמאיים יותר ומתוסכלים פחות.
החלטתם לעבור? כמה נקודות לקחת בחשבון
ראשית, חשוב להיכנס להתקשרות עם חברת אחסון אתרים ומחשוב ענן רשמית, גדולה ומוכרת, שכן במיוחד במצבים בהם הלקוחות מקבלים גישה לחלק מהמידע, יש צורך לאבטח, למדר ולארגן אותו בצורה טובה. חשוב לחשוב מהיכן יגיעו המשאבים לתחזוק הענן, גם ברמה כלכלית וגם ברמת כוח האדם – אם יש צורך (לדוגמה: האם להעסיק עובד מיוחד, או ששירותי הגיבוי של נותני השירות מספיקים?(. חשוב ששירות הענן יהיה נהיר לכל משתמש, כולל אחרון הלקוחות שלכם. חשוב ששירות הענן יהיה מאובטח ברמה גבוהה מאד, שכן כל זליגת מידע החוצה יכולה לגרום לאיבוד לקוחות וגם לתביעות.