אחריות חברתית של עסקים וחברות
אין זה סוד כי כיום ארגונים שונים ובמיוחד גופים עסקיים נותנים את הדעת לא רק להיקף העסק והרווחיות שלו, אלא גם לאלמנטים אחרים אשר אינם נוגעים ישירות לעניינים פיננסיים כאלה ואחרים. אחריות חברתית או אחריות תאגידית היא שם כולל לרשימה של כללי התנהגות של תאגיד או ארגון אשר מעוניין להתנהל כארגון הגון לסובבים אותו על כל המשתמע מכך. התנהלות של ארגונים שונים וחברות עסקיות על פי כללי המשחק של אחריות חברתית היא אינה פשוטה כלל וכלל. למעשה, ברוב המקרים פעילות הארגון על פי כללי התנהגות תאגידית סותרת ומנוגדת למטרותיו של הארגון, ולעיתים קרובות מטרותיו של הארגון או התאגיד באות על חשבון מטרותיהם של העובדים, הסביבה ואנשים אחרים.
הסתירה המוצגת באה לידי ביטוי בעיקר במקרים בהם החברה מבקשת למקסם את הרווחים, מה שעשוי לבוא על חשבון רווחתם או שכרם של העובדים בארגון. ככל שתנאי העבודה והשכר של העובדים יהיה טוב יותר, כך רווחי החברה יקטנו, מה שנוגד את מטרותיה.
תחומי הפעילות של אחריות חברתית
על מנת שארגונים יוכלו לקיים אחריות חברתית למרות הסתירה הקיימת היה צורך בהגדרת תחומי עשיה מוחשיים, שיתאימו גם לתאגיד וגם לסובבים אותו. בין תחומי הפעילות השונים ניתן למצוא:
- הקפדה על שמירת זכויות האזרח בכל תחומי העשייה.
- שמירה והקפדה על אתיקה בעסקים, ומניעה של שחיתויות בארגון עצמו.
- הגינות מסחרית בכל מה שנוגע לשיווק ופרסום.
- הדגשת מדיניות הנתינה ותרומה לקהילה בפני העובדים השונים. ועוד…
בחירת אסטרטגיה של פעילות חברתית
בעבר, אחריות תאגידית נתפסה כחלק מניהול הסיכונים של הארגון, שכן ההתנהגות התאגידית יושמה רק על מנת למנוע ענישה, לצמצם את הביקורות על הארגון, ולהימנע כמה שניתן מתביעות על מעשים לא ראויים. כיום, אחריות חברתית נתפסת כפעילות אשר יכולה להניב תועלת והזדמנויות עסקיות חיוביות לארגון, ורצון של הארגון להראות טוב בעיני הכלל. ארגונים גדולים חברו למתחרים שלהם על מנת לנסות וליצור קודי התנהגות מקובלים ברוח האחריות התאגידית תוך כדי שמירה על מטרות הארגון.